Agencja Koncertowo-Wydawniczą SOLO, zaprasza w niezwykłą podróż przez bogactwo muzycznych tradycji żydowskich w koncercie Muzyka Żydów Polskich.
Koncert pełen magii dźwięków, emocji i historii, poświęcony twórczości Szymona Laksa, Grzegorza Fitelberga, Leopolda Kozłowskiego, których kompozycje zabiorą słuchaczy w podróż przez bogactwo muzycznych tradycji żydowskich w Polsce.
Na scenie pojawią się wybitni muzycy i artystyczne indywidualności, których talenty muzyczne zachwycają publiczność na całym świecie.
Wystąpią:
VADIM BRODSKI – skrzypce
BENTE KAHAN – wokal
MARTA BIZOŃ – wokal
MARTA MOŁODYŃSKA – WHEELER – fortepian
BEATA URBANEK – KALINOWSKA – wiolonczela
PIOTR LATO – klarnet
DARIUSZ ŚWINOGA – akordeon
Będzie to niepowtarzalna okazja, by podziwiać wirtuozerię instrumentalistów i wysłuchać pięknych głosów wokalistów, którzy ożywią muzyką kulturowe dziedzictwo Żydów polskich. Sentymentalne ballady, klezmerskie melodie, pełne energii tańce – wszystko to będzie można usłyszeć podczas tego wyjątkowego wydarzenia.
====
miejsce: Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
bilety do nabycia:
– www.kupbilecik.pl,
– Biletyna.pl,
====
Vadim BRODSKI – wybitny skrzypek. W swojej karierze otrzymał pierwsze nagrody na wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których uczestniczył: Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego (Polska 1977), Konkurs im. Paganiniego (Włochy 1984), Konkurs im. Tibora Vargi (Szwajcaria 1984). Koncertował z wieloma znakomitymi orkiestrami: Filharmonia Moskiewska, Filharmonia Petersburska, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Meksyku, London Philharmonic Orchestra, Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna, New Jersey Symphony, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie.
Marta BIZOŃ – polska aktorka teatralna i filmowa, znana z ról w filmach „Lista Schindlera”, „Quo vadis”, „Majka”. Wyróżnienie za role Fioły Iwanowny w OŻENKU M. Gigola na XII Festiwalu Szkół Teatralnych, 1994. Nagroda w Konkursie XVI Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, 1995. Wyróżnienie w VI Konkursie Teatrów Ogródkowych w Warszawie, 1997. Wyróżnienie za rolę w spektaklu „Wszystko o kobietach” na Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, 2006 Kraków – Nagroda Syzyfa „za ciężką, ale i owocną pracę na rzecz środowiska”2007 i 2008. Nagroda aktorska na XVII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej – „Rzeczywistość Przedstawiona” Zabrze 2017.
Marta MOŁODYŃSKA-WHEELER – pianistka, kameralistka, kompozytorka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto absolwentka studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Teacher Training College w Krakowie. W roku 2017 otrzymała stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, a praca doktorska dotyczyła wpływu synestezji na interpretację utworów muzycznych. Ponadto, w tym samym roku uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego (w specjalności fortepian).Jest autorem licznych kompozycji na fortepian solo oraz na 4 ręce, utworów rozrywkowych na big band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych oraz jest akompaniatorem podczas licznych konkursów instrumentalnych i wokalnych na terenie całego kraju i za granicą. Obecnie jest pianistą-akompaniatorem i korepetytorem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracuje też z Operą Krakowską, kilkoma zespołami muzyki kameralnej, oraz jest nauczycielem gry na fortepianie w Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Co więcej, współtworzy kilka zespołów rozrywkowych grających zarówno muzykę autorską, jak i covery, w których nie tylko gra, ale również zajmuje się aranżacją. Występowała między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Dokonała też wielu nagrań, m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, utworów na 4 ręce (Na cztery dziecięce ręce, PWM, Kraków 2018) oraz swoich własnych (w tym niniejszego zbioru). Co więcej, jest regularnie zapraszana do wielu nagrań płytowych zarówno przez muzyków klasycznych, jak i rozrywkowych.Opublikowała swoje utwory na 4 ręce – Kalejdoskop (SMPK, 2019) oraz Pandemony (PWM, 2020), jak również artykuły: Podstawy improwizacji w kształceniu artystycznym („Konteksty kultury, konteksty edukacji, SPMK 2017) oraz Synestezja – implikacje praktyczne w pracy muzyka i anglisty („Synestezja a sztuka”, Aureus 2016). Już wkrótce drukiem ukaże się również jej cykl miniatur fortepianowych na cztery ręce z elementami improwizacji zatytułowany Improwizje oraz cykl utworów na 4 ręce Poligrajk.
Beata URBANEK-KALINOWSKA – ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego, uzyskała dyplom konkursowy: Diplôme Supérieur d’Enseignement – A l’unanimité w Ecole Normale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie prof. Paula Juliena. W 2008 roku otrzymała dyplom studiów podyplomowych – Solistenklasse w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, w klasie wiolonczeli prof. Petera Bucka.
W 2012 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych a w 2018 roku – stopień doktora habilitowanego.Jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet, który zajmuje czołowe miejsce pośród najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. Zespół ma na swoim koncie nagrania płytowe zrealizowanych dla wytwórni fonograficznych: DUX, Acte Prearable oraz na zamówienie Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.
Beata Urbanek – Kalinowska jest laureatką konkursów, m.in.: – zdobyła Srebrny Medal – II miejsce i Nagrodę Specjalną „Shostakovich Prize” na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv w Bułgarii (z Messages Quartet w 2015 roku), III nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (Trio BLUette 2006), Nagrodę Specjalną „Bräuer Optik Spezial preis für Kammermusik” na XIII Internationales Klassikfestival w Allgäu w Niemczech (2005), I miejsce na Konkursie na najlepszą interpretację utworów Krzysztofa Pendereckiego na wiolonczelę solo, Akademia Muzyczna, Kraków (2003), I miejsce w kategorii Trio na VII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003). Brała udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Firleja, Angeliki Mai, Petera Bucka, Christiana Eulera, Marco Ylönena, Ralfa Gothóni’ego i Arvida Engegarda.
Zapraszana jest do udziału w festiwalach w kraju i za granicą (m.in.: USA, Brazylia).
Z Nigelem Kennnedy, z którym współpracuje od 2010 roku, nagrała płyty dla Sony Classical: The Four Elements oraz The new Four Seasons. W 2018 dla Warner Classics dokonała nagrania płyty CD: Kennedy meets Gershwin. Jako partner duetowy Nigela Kennedy’ego, wykonuje z nim m.in. Zoltana Kodaly – Duo na skrzypce i wiolonczelę, Passaceglię J. Halvorsena, Inwencje Dwugłosowe J. S. Bacha (w opr. na vn i vc) i wiele innych. Występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii i Szwajcarii. Podczas projektów artystycznych z Nigelem Kennedy – jako gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracowała z orkiestrami: Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieorchester, Orchestre Philharmonique de Nice, Capella Gedanensis. Jako gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracuje także z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, którą pełniąc funkcję leadera sekcji współtworzy od początku istnienia zespołu. dr hab. Beata Urbanek – Kalinowska jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów (Klasa Kameralistyki), współpracuje również z UNICAMP w Brazylii gdzie prowadziła mistrzowskie kursy wiolonczelowe i kameralne. Jest stypendystką programu „Młoda Polska”(2017) oraz laureatką wielu programów stypendialnych wspierających utalentowanych młodych artystów.
Piotr LATO – klarnecista. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka z wynikiem celującym.Uzyskał szereg nagród i wyróżnień w konkursach muzycznych, m.in. jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II st. klas instrumentów dętych drewnianych w Olsztynie (1996), III nagrody w XI Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2000), oraz III nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006). W 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze a w 2003 zakwalifikował się i uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym ARD w Monachium.
Za swoje osiągnięcia artystyczne i naukowe dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury (2000-2002), Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2003), Odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej (2016), Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej – nagrodę indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce, Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Odznaczenie Brązowy Krzyż Zasługi (2019).
Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Eurosilesia, Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Pogranicza Muzyki Współczesnej, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Youmg Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej – 12 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej – Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” i innych. Był uczestnikiem wielu kursów klarnetowych, m.in. kursu interpretacyjno – kompozytorskiego prowadzonego przez K. Stockhausena. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni krajowych i zagranicznych: DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku był asystentem w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka i został zatrudniony na stanowisku adiunkta.
Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, równocześnie prowadząc działalność koncertową solową i kameralną. Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.
====
miejsce: Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu
bilety do nabycia:
– www.kupbilecik.pl,
– Biletyna.pl,